Algemene voorwaarden
Versie 2 – 3 april 2023
1. Contactgegevens
Complimentair
Is een initiatief van:
Sofie Konings
Maatschappelijke zetel: Leeuw van Vlaanderenlaan 75, 2950 Kapellen
Telefoonnummer: +32 479 23 30 23
E-mail: sofie@complimentair.be
Ondernemingsnummer: BTW BE0785.639.424
2. Algemeen
De klant die een overeenkomst afsluit met Complimentair wordt geacht kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden en stemt hiermee in door akkoord te gaan met de overeenkomst. De algemene voorwaarden kunnen geraadpleegd worden op de website van Complimentair. Deze algemene voorwaarden primeren op de algemene voorwaarden van de klant.
Bij wijze van uitzondering kan bij schriftelijke overeenkomst afstand worden gedaan van bepalingen van de Algemene Voorwaarden. Dergelijke afwijkingen kunnen bestaan uit de wijziging, aanvulling of schrapping van de bepalingen waarop zij betrekking hebben en laten de toepassing van de overige bepalingen van de Algemene Voorwaarden onverlet.
Overeenkomsten worden afgesloten per mail of per sms en tellen als bindend bewijs van een overeenkomst.
3. Wijzigingen
Wij behouden ons het recht voor om onze servicevoorwaarden te allen tijde te wijzigen.
Wijzigingen en verduidelijkingen zullen onmiddellijk na het plaatsen ervan op de website van kracht worden.
Als we wezenlijke wijzigingen aanbrengen in dit beleid, zullen we u hier informeren dat het is bijgewerkt, zodat u weet welke informatie we verzamelen, hoe we het gebruiken en onder welke omstandigheden we het eventueel gebruiken en/of openbaar maken.
4. Toepassingsgebied
Deze Algemene Voorwaarden definiëren de wederzijdse rechten en plichten in geval van de aankoop van producten van Complimentair.
Deze Algemene Voorwaarden drukken alle verplichtingen van de partijen uit. De klant wordt geacht deze zonder voorbehoud te aanvaarden, bij gebreke waarvan zijn bestelling niet zal worden gevalideerd.
5. Gebruik van de website
5.1. Toegankelijkheid en navigatie
Complimentair neemt alle redelijke en noodzakelijke maatregelen om de goede werking, veiligheid en toegankelijkheid van de website te waarborgen. Absolute werkingsgarantie kan echter niet geboden worden en daarom gaat het om een middelenverbintenis.
Elk gebruik van de website is altijd op eigen risico van de Gebruiker. Complimentair is dus niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van eventuele storingen, onderbrekingen, defecten of zelfs schadelijke elementen op de website.
Complimentair behoudt zich het recht voor om de toegang tot de website te beperken of de werking ervan te allen tijde te onderbreken, zonder voorafgaande kennisgeving.
5.2. Inhoud
Complimentair bepaalt de inhoud van de website en draagt grote zorg voor de informatie erop. Alle mogelijke maatregelen worden genomen om de website zo volledig, accuraat en up-to-date mogelijk te houden, zelfs wanneer de informatie erover door derden wordt verstrekt. Complimentair behoudt zich het recht voor om de website en de inhoud ervan op elk moment te wijzigen, aan te vullen of te verwijderen, zonder enige aansprakelijkheid.
Complimentair kan geen absolute garantie bieden met betrekking tot de kwaliteit van de informatie op de website. Als gevolg hiervan, is het mogelijk dat deze informatie niet altijd volledig, accuraat, voldoende accuraat of actueel is. Bijgevolg kan Complimentair niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade, rechtstreeks of onrechtstreeks, die de Gebruiker zou kunnen lijden als gevolg van de op de website verstrekte informatie.
Als bepaalde inhoud van de website in strijd is met de wet, met de rechten van derden of met de goede zeden, moet de Gebruiker Complimentair zo snel mogelijk per e-mail (complimentair@gmail.com) op de hoogte te stellen, zodat gepaste maatregelen kunnen genomen worden.
Elke download vanaf de website is altijd op eigen risico van de Gebruiker. Complimentair is niet aansprakelijk voor schade, rechtstreeks of onrechtstreeks, die het gevolg is van dergelijke downloads, zoals het verlies van gegevens of schade aan het computersysteem van de Gebruiker.
5.3. Hyperlinks
De website kan links of hyperlinks naar externe websites bevatten. Dergelijke links impliceren niet automatisch dat er een relatie bestaat tussen Complimentair en de externe website of zelfs dat er een impliciete overeenkomst bestaat met de inhoud van deze externe websites. Complimentair heeft geen controle over externe websites en is daarom niet verantwoordelijk voor de veilige en correcte werking van de hyperlinks en hun eindbestemming.
Zodra de Gebruiker op de hyperlink klikt, verlaat hij de website en kan Complimentair niet meer aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade.
Andere websites kunnen en mogen ook links plaatsen op hun website naar een webpagina op de website van Complimentair, mits uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming.
5.4. Intellectuele eigendom
De structurering van de website en de teksten, grafieken, beelden, geluiden, video's, databanken, computertoepassingen, enz. die toegankelijk zijn via de website, zijn eigendom van Complimentair en worden beschermd door de geldende wetten op het gebied van intellectuele eigendom.
Elke weergave, reproductie, aanpassing of exploitatie van de inhoud, merken en diensten aangeboden door de website, op welke wijze dan ook, zonder voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van Complimentair, is strikt verboden, met uitzondering van elementen die uitdrukkelijk als royalty-vrij op de website zijn aangeduid.
De Gebruiker van de website krijgt een beperkt recht op toegang, gebruik en weergave van de website en de inhoud ervan. Dit recht wordt verleend op niet-exclusieve, niet-overdraagbare basis en mag alleen worden gebruikt voor persoonlijke en niet-commerciële doeleinden. Tenzij vooraf schriftelijk anders is overeengekomen, is het de Gebruiker niet toegestaan de beschermde elementen geheel of gedeeltelijk te wijzigen, te reproduceren, te vertalen, te distribueren, te verkopen en te communiceren aan het publiek.
Het is de Gebruiker verboden om op de website gegevens in te voeren die de inhoud of het uiterlijk van de website kunnen wijzigen.
6. De online winkel
Via de website stelt Complimentair de klant een online winkel ter beschikking die de verkochte producten voorstelt, zonder dat de foto’s een contractuele waarde hebben. De producten of diensten worden met de grootst mogelijke nauwkeurigheid beschreven en gepresenteerd. In geval van fouten of omissies in de presentatie, kan Complimentair niet aansprakelijk worden gesteld voor deze feiten. De producten worden aangeboden binnen de grenzen van hun beschikbaarheid, wat ook steeds duidelijk beschreven zal worden.
7. Prijzen
Complimentair is vrijgesteld van BTW.
Complimentair behoudt zich het recht om de prijzen ten allen tijde te wijzigen. Deze worden online gepubliceerd en zijn van kracht voor nieuwe aankopen en samenwerkingen vanaf het moment van publicatie.
De prijzen worden aangegeven in EURO en houden geen rekening met eventuele leveringskosten en drukkosten.
8. Kwaliteit, service en drukwerk
In geen geval zal Complimentair gehouden zijn tot betaling van een schadevergoeding in geval van foutief/gebrekkig drukwerk.
8.1. Ontwerp
De klant is zelf verantwoordelijk voor het controleren van (spellings)fouten. Na het akkoord van de klant, is Complimentair niet aansprakelijk voor de correctheid van de gegevens op het ontwerp. Om schrijffouten te vermijden, worden de gegevens door de klant schriftelijk bezorgd per mail, sms of ter feedback op het eerste ontwerp. Wanneer de klant een ontwerp op maat wil en hiervoor zelf tekst of beeldmateriaal aanlevert, is hij/zij zelf aansprakelijk voor een mogelijke inbreuk op het gebruiks- of auteursrecht.
8.2. Kleuren
Kleuren op het beeldscherm kunnen afwijken van de werkelijke kleuren op gedrukte kaartjes. Dit kan te wijten zijn aan de foutieve instelling van je beeldscherm of de papiersoort of nog een andere reden. Ook kunnen de kleuren van het geboortekaartje en de eventuele extra’s van kleur verschillen. Dit omdat deze niet op dezelfde ondergrond gedrukt worden (kaarten en stickers). Eventuele aansprakelijkheid van Complimentair blijft onbestaande.
8.3. Servcie
Complimentair streeft er telkens naar om de vooropgestelde timings en deadlines te respecteren. Complimentair is niet verantwoordelijk voor timings die niet behaald worden door vertraging vanwege de klant (bijvoorbeeld door laattijdig feedback te geven).
9. Bestellingen
9.1. Bestelling plaatsen
De klant kan online bestellen door middel van een bestelformulier in te vullen of door een bestelling per mail of sms te plaatsen. Door de bestelling te plaatsen, gaat de klant ook akkoord met de weergegeven prijs (inclusief eventuele bijkomende kosten).
Om de bestelling te valideren via de website, zal de klant de algemene voorwaarden moeten aanvaarden door het hiervoor voorziene opt-in box aan te klikken. Indien de bestelling per mail of sms geplaatst wordt, gaat de klant ook akkoord met de algemene voorwaarden.
De klant moet een geldig e-mailadres opgeven, alsook een afleveradres. De klant kan er ook voor kiezen om de bestelling op te halen op de hoofdzetel van Complimentair.
Complimentair behoudt het recht om de bestelling van de klant te weigeren in geval van ontbrekende gegevens die werden opgegeven, onjuist leveringsadres, foutieve of geen betaling of enig andere problemen tot het probleem is opgelost.
In geval van onbeschikbaarheid van een product of een dienst, zal Complimentair de klant zo snel mogelijk op de hoogte brengen per opgegeven communicatiekanaal. Dit met het voorstel om de bestelling met een ander product te vervangen of om de bestelling te annuleren en een terugbetaling te voorzien van het ontbrekend product of dienst.
9.2. Bevestiging van bestelling
Complimentair bevestigt steeds een bestelling per mail. Om zo een controlemoment van de bestelling te voorzien en indien nodig de klant van een offerte te voorzien.
9.3. Bestelling betalen
De producten die aan te kopen zijn via de website, dienen per overschrijving betaald te worden. Op vertoon van betalingsbewijs, kan de klant vragen om de aankopen reeds te verzenden.
In het geval van gepersonaliseerd ontwerp en drukwerk, voorziet Complimentair een offerte die de klant dient goed te keuren. Na goedkeuring van de offerte, dient 50% van de offerte betaald te worden binnen de 14 dagen. Wanneer de bestelling in productie gaat, volgt de eindafrekening. Deze dient ook binnen de 14 dagen betaald te worden.
Tekeningen en portretten dienen voor aanvang van het project betaald te worden en per overschrijving. Op vertoon van betalingsbewijs, kan de klant vragen om te starten met het project.
Bij gebreke aan tijdige betaling van de factuur binnen de gestelde termijn zijn er van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verwijlinteresten verschuldigd vanaf de vervaldag van de factuur belope van 12% van het factuurbedrag. Er is tevens een schadebeding van 10% verschuldigd met een minimum van 100 EUR.
Complimentair behoudt zich tevens het recht om een bestelling te weigeren van een klant die een eerdere bestelling niet of slechts gedeeltelijk heeft afgehandeld of bij wie een betalingsgeschil aanhangig is.
9.4. Bevestiging van de betaling
Na ontvangst van de validatie van de aankoop met betaling, zal Complimentair de aankoop naar de klant versturen, evenals een digitale factuur.
9.5. Verzending van producten
De verzending van het drukwerk naar België en Nederland gebeurt via een op voorhand te bepalen pakketdienst. De afzender van het drukwerk kan ook de drukkerij zelf zijn.
Complimentair is niet verantwoordelijk voor vertragingen omwille van gebeurtenissen buiten onze normale controle. Hieronder vallen productieonderbrekingen, transportvertragingen en werkonderbrekingen.
De verzending gebeurd binnen de 2 weken na het plaatsen van de bestelling.
9.6. Bestelling annuleren
Indien u een bestelling wenst te annuleren, moet dit binnen de 24 uur na het plaatsen van de bestelling gebeuren via sofie@complimentair.be.
Voor gepersonaliseerde ontwerpen kan het voorschot niet teruggevorderd worden.
Indien de bestelling van gepersonaliseerde producten geannuleerd wordt na de eerste feedbackronde, zal er nog 75% van de offerte aangerekend worden.
Indien de bestelling van gepersonaliseerde producten geannuleerd wordt na de productie, dient het volledige bedrag van de offerte betaald te worden, samen met de drukkosten van derde partijen.
10. Levering
De levering van de producten gebeurt pas na de bevestiging van betaling door de bank van Complimentair of na vertoon van betalingsbewijs door de klant.
De bestelling wordt geleverd op het door de klant aangeleverde leveringsadres. De klant is zelf verantwoordelijk voor het bezorgen van een volledig leveringsadres. Bijkomende kosten als gevolg van onvolledige of onjuiste informatie van de klant, zal aan de klant worden doorgerekend. Complimentair behoudt zich het recht om bestellingen in meerdere opeenvolgende leveringen naar de klant te verzenden.
De levering vindt plaats volgens de in onderlinge overeenkomst afgesloten methode en kalenderdagen na het plaatsen van de bestelling. Complimentair informeert de klant hier steeds tijdig over. Indien onderling overeengekomen, kan de klant de bestelling ook afhalen op het hoofdkantoor van Complimentair of op een ander overeengekomen adres en tijdstip.
De leveringstermijnen zijn indicatief en afhankelijk van derden. Bij laattijdige, onvolledige of beschadigde leveringen kan Complimentair niet aansprakelijk gesteld worden en kan de klant geen schadevergoeding verhalen op Complimentair. Indien de levering meer dan 30 dagen na de afgesproken datum gebeurt, kan de verkoopovereenkomst worden opgezegd en kan de klant een terugbetaling eisen.
10.1. Controle van de bestelling
De klant is zelf verantwoordelijk om de bestelling na ontvangst te controleren of de producten in goede staat zijn, conform de gevraagde dienst of producten.
Indien één of meer bestelde producten ontbreken of beschadigd zijn, moet de klant de leverancier van de bestelling meteen aanspreken en Complimentair op de hoogte brengen.
De verificatie van de staat van bestelling moet meteen uitgevoerd worden bij ontvangst van de bestelling door de klant of door de gemachtigde ontvanger.
10.2. Klachten
Eventuele klachten moeten gemeld worden binnen de 24 uur na het ontvangst van de producten. Elke klacht die niet binnen deze termijn wordt ingediend, kan niet in aanmerking worden genomen en ontslaat Complimentair van elke aansprakelijkheid tegen de klant.
11. Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid van Complimentair is beperkt tot de totale prijs die de klant betaald heeft voor het ontwerp. Complimentair kan onder geen enkel beding aansprakelijk gesteld worden voor fouten van derden (postorderbedrijf, drukker, leverancier,…)
12. Retourneren en/of ruilen van producten
Neem steeds contact op met Complimentair voordat u artikelen retourneert (sofie@complimentair.be). We proberen altijd met u de beste oplossing te vinden en per aankoop te evalueren wat er kan gebeuren.
U kan producten – mits uitzondering van gepersonaliseerde producten – binnen de 14 dagen na ontvangst retourneren. De producten moeten in de originele verpakking zitten en mogen niet gebruikt zijn of sporen van gebruik bevatten. Vermeldt steeds bij de retourzending uw contactgegevens, het rekeningnummer waarop de bestelling terugbetaald kan worden, de reden van retour en de trackingcode van het pakket (indien mogelijk). Complimentair is niet verantwoordelijk voor verloren retourpakketten.
Producten ruilen is helaas niet mogelijk. Je kan de bestelling wel opnieuw plaatsen.
12.1. Gepersonaliseerde producten
Gepersonaliseerde producten kunnen niet geretourneerd worden.
12.2. Verzending van retours
De klant is zelf verantwoordelijk voor het terugsturen van de producten en draagt hier zelf de kosten voor. Retourproducten mogen ook persoonlijk afgeleverd worden op het adres van Complimentair, na onderlinge overeenkomst tussen beide partijen.
13. Terugbetalingsbeleid
Elke overeenkomst duurt standaard 14 dagen. Indien u na 14 dagen geen retour heeft gemeld, kan Complimentair geen terugbetaling aanbieden. Om in aanmerking te komen voor een retourzending moet het product ongebruikt zijn en in dezelfde staat verkeren als waarin u het ontvangen heeft. Indien de retour niet voldoet aan de voorwaarden zoals hierin beschreven, behoudt Complimentair zich het recht om een retour te weigeren en bijgevolg niet terug te betalen.
13.1. Terugbetaling van geretourneerde items
Van zodra Complimentair de producten in ontvangst heeft genomen en gecontroleerd heeft, wordt het bedrag binnen de 14 werkdagen teruggestort (exclusief de verzendkosten). U ontvangt hiervoor een e-mail.
13.2. Te late of ontbrekende terugbetalingen
Als u binnen de 14 werkdagen na ontvangst door Complimentair van de geretourneerde producten nog geen terugbetaling heeft ontvangen, controleer dan eerst uw bankrekening opnieuw. Neem dan contact op met uw creditcardmaatschappij, het kan enige tijd duren voordat uw terugbetaling officieel wordt doorgegeven. Neem vervolgens contact op met uw bank. Vaak is er enige verwerkingstijd voordat een terugbetaling wordt gestort. Als u dit allemaal heeft gedaan en u heeft nog steeds uw terugbetaling niet ontvangen, neem dan contact met ons op via: sofie@complimentair.be.
14. Herroepingsrecht
Indien de klant een consument is, kan hij zijn wettelijk herroepingsrecht uitoefenen binnen de 14 werkdagen na de levering van de goederen of het sluiten van de dienstenovereenkomst. Na kennisgeving van zijn beslissing tot herroeping heeft de klant dan 14 dagen de tijd om de goederen terug te sturen of te retourneren. Elke herroeping die niet volgens de regels en termijnen van dit artikel wordt uitgevoerd, kan niet in aanmerking worden genomen en ontslaat Complimentair van elke aansprakelijkheid jegens de klant.
De klant kan een terugbetaling van het geretourneerde product vragen, zonder extra kosten. De terugzending of omruiling van het product kan alleen worden aanvaard voor de producten als geheel, intact en in hun oorspronkelijke staat, in het bijzonder met volledige, intacte verpakking en in een staat van verkoop. Complimentair zal de klant alle betaalde bedragen terugbetalen, met inbegrip van de leveringskosten, binnen de 14 daten na de terugname van de goederen of de kennisgeving van het bewijs van terugzending van de goederen.
Indien de bestelling geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op de digitale inhoud, die niet op een fysieke drager is aangeleverd, stemt de klant ermee in om voor dergelijke digitale inhoud zijn herroepingsrecht af te staan om zo snel mogelijk te worden geleverd. Indien de bestelling geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op de levering van diensten, doet de klant voor deze diensten afstand van zijn herroepingsrecht teneinde zo snel mogelijk na het sluiten van het contract te worden bediend.
15. Gegevensbescherming
Complimentair zal in zijn systemen en onder redelijke veiligheidsvoorwaarden het bewijs van de transactie, met inbegrip van de aankooporder en de factuur, bewaren.
Complimentair garandeert de klant de bescherming van zijn persoonlijke gegevens, in overeenstemming met het privacy beleid dat beschikbaar is op deze website.
16. Overmacht
Indien Complimentair geheel of gedeeltelijk verhinderd is de bestelling uit te voeren door een onvoorziene omstandigheid buiten zijn wil, is er sprake van overmacht.
In geval van overmacht heeft Complimentair het recht om de uitvoering van de bestelling geheel of gedeeltelijk op te schorten voor de duur van de overmacht. Complimentair zal de klant hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen.
Indien de overmacht langer dan 90 dagen zonder onderbreking voortduurt, heeft elk van de partijen bij het contract het recht om het contract eenzijdig op te zeggen, per aangetekende brief aan de andere partij. De reeds door Complimentair verrichte diensten zullen niettemin naar evenredigheid aan de klant worden gefactureerd.
17. Hergebruik en reproductie
Alle ontwerpen op de website en sociale media kanalen van Complimentair mogen niet -zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming - op eenders welke manier hergebruik of gereproduceerd worden. Alsook de op maat gemaakte ontwerpen die Complimentair maakt voor haar klanten. De ontwerpen mogen nooit nagemaakt, vermenigvuldigd of verspreid worden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Complimentair. Bij overtredingen is de klant een schadevergoeding verschuldigd ten belope van 250 EUR per inbreuk. Elk ontwerp blijft exclusieve eigendom van Complimentair, tenzij anders overeengekomen met de eindklant of eindgebruiker.
18. Onafhankelijkheid van de bepalingen
In het geval van een inbreuk op de Algemene Voorwaarden door de Gebruiker, behoudt Complimentair zich het recht voor om passende sancties en compensatiemaatregelen te nemen, zoals het tijdelijk of permanent weigeren van toegang tot de website of de diensten. Deze maatregelen kunnen zonder opgave van redenen en zonder voorafgaande kennisgeving worden genomen. Zij kunnen geen aansprakelijkheid voor Complimentair met zich meebrengen, noch aanleiding geven tot enige vorm van schadevergoeding.
De volledige of gedeeltelijke ongeldigheid van een bepaling van de Algemene Voorwaarden zal geen invloed hebben op de geldigheid en toepassing van de andere bepalingen. In een dergelijk geval zal deze bepaling vervangen worden door een andere geldige en vergelijkbare bepaling.
19. Juridisch
Alle geschillen over de uitvoering van deze overeenkomst zullen worden beslecht naar Belgisch recht. En zijn uitsluitend de rechtbanken of de vrederechter territoriaal bevoegd van de plaats waar de verkoper zijn uitbatingszetel, hoofdzetel of woonplaats heeft, tenzij de verkoper er de voorkeur aan geeft te dagvaarden voor de bevoegde rechtbanken van de woonplaats van de koper.
Deze servicevoorwaarden en eventuele afzonderlijke overeenkomsten waarbij wij u diensten leveren, worden beheerst door en geïnterpreteerd in overeenstemming met de Belgische wetgeving.
In geval van geschil en bij gebrek aan een minnelijke schikking zal het geschil worden voorgelegd aan de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Antwerpen.